القائمة الرئيسية

الصفحات

تعرف علي معنى ضبط هواء الكربيراتير فى الموتوسيكلات الصينى وطريقة الضبط الصحيحة

تعرف علي معنى ضبط هواء الكربيراتير  فى الموتوسيكلات الصينى وطريقة الضبط الصحيحة :-

في الاول كده تعال نعرف  

 معنى ضبط هواء الكربيراتير  فى الموتوسيكلات الصينى وطرقة الضبط الصحيحة 

في الاول كده يعنى ايه ضبط هواءالكربيراتير

طبعا كلنا عارفين ان الموتور بتاع الموتوسيكل بتاعنا يعمل بالطاقة الناتجه عن اشتعال البنزين داخل الموتور  والبنزين علشانيشتعل بيبقي  محتاج الى الأكسجين  وضبط الهوء يعنى ضبط نسبة الاكسجين المتواجدة بالداخل التى تساعد البنزين على الاشتعال في نفس لحظة نزوله 

طب اي هيا أسهل طريقه أقدر بيها أضبط الهوا تعال نعرف سوا

1- توقف المكنه سلانسيه 
 2- تغلق صمام الهوا  
 3- تفتح صمام البنزين
تعال نعرف سوا برضه طريقة اغلاق صمام الهواء عن طريق محبس على شكل مسمار موجود في اسفل الكربيراتير ⇓⇓⇓⇓
 طب ازاي اقدر أغلقه بص ياباشا معايا كده بنربط المسمار ده حتى النهايه وبس كده بيكون قدرت تخلي الهواء مغلق 
بص بقي بعد كده بنفتح صمام البنزين عن طريق مسمار يسمى هذا المسمار بالسلانسيه موجود على جانب الكربيراتير ⇓⇓⇓
فتح صمام البنزين بيكون عكس صمام الهوا
فى الهوا الربط بمعنى غلق لكن فى البنزين الربط بمعنى فتح
يبقى بنربط مسمار السلانسيه  وبكده نكون فتحنا البنزين علشان الموتور يبقي شغال بعد قفل الهوا ميبطلش
هتلاقى صوت الموتور بقى عالى ده طبيعي ولوحصل تقطيع 
بترجع لمسمار الهوا تانى لكن المره دى بتفك المسمار بمقدار لفه بلفه براحة ومع كل لفه تشوف صوت الموتور  هتلاقى الصوت بيعلى وصوته بقى متواصل مفيش تقطيع كأنك زودت بنزين 
بتسيبه وتروح لمسمار السلانسيه وتفك المسمار لحد ماتوصل لأنعم صوت للموتور وبتقف ...  وبعدين تبطل الكونتاك وتشغل تانى بدون تزويد بنزين بلمس المرش فقط لو اشتغل معاك بدون تزويد يبقى كده تمام  ولو ماشتغلش  بتربط مسمار السلانسيه تانى لفه بلفه وتجرب لحد ماتلاقى الموتور يعمل بدون تزويد بنزين يبقى كده هوا المكنه مظبوط زاى الفل ولو منجحتش ارجع لمسمار الهوا  من تانى وكرر نفس الخطوات لحد ماتوصل لصوت أفضل وسرعة دواره أسرع  يعنى كل ما المكنه تشتغل معاك من أول لمسة مرش بدون ماتزود بنزين   يبقى كده الهوا عندك مظبوط تمام

تعليقات

التنقل السريع